uit de NOB nieuwsbrief

Dive-Safe benut netwerk van leden via social media

 

Duikvereniging: Dive-Safe uit Noordwijk
Initiatief: social media worden doelbewust ingezet om potentiële leden te bereikenVeel duikverenigingen en duikscholen zijn actief op social media-kanalen als Facebook en Twitter, zo ook duikvereniging Dive-Safe uit Noordwijk. "Wij zijn hier al lang mee bezig, vrij continue", vertelt voorzitter Cees Dubbelaar. "Een paar jaar geleden zijn diverse verenigingsaccounts aangemaakt: een gesloten groep op Facebook, een LinkedIn-account, een Twitteraccount (@duiknu) en een hyvespagina. Ieder account wordt door verschillende personen beheerd."

Levendig
De accounts zijn volgens Dubbelaar heel doelbewust in het leven geroepen. "Onze website, die uiteraard ook nog steeds bestaat, is praktisch en gestructureerd. Social media-kanalen zijn ongestructureerd, en daardoor heel levendig. Dat laat ook meteen ons doel zien: we willen ervaringen met elkaar delen, een olievlek creëren. Het gaat ons dus enerzijds om het informeren en enthousiasmeren van de huidige leden, en anderzijds om het benutten van de contacten die onze leden hebben. Als die contacten leuke verhalen en foto's ook zien, worden ze wellicht geënthousiasmeerd om eens kennis te maken met de duiksport en onze vereniging!"

Pull-marketing
Zonder de relevantie van de berichten uit het oog te verliezen kunnen social media de mogelijkheden versterken om potentiële leden te bereiken. "Ik noem het altijd pull-marketing", vervolgt Cees Dubbelaar. "Mensen kunnen via social media meekijken zonder dat anderen het expliciet merken. Als die mensen uiteindelijk besluiten om kennis te maken met onze vereniging, zorgt dit voor 'kwalitatief goede leden'; mensen die écht lid willen worden van de club en niet even snel een brevetje komen ophalen. In ons geval heeft het actief gebruik van social media-kanalen al aardig wat nieuwe leden opgeleverd!"

Delen en reageren
Wat Dive-Safe doet is vooral positieve en leuke dingen delen, en namens de vereniging actief op ideeën en foto's van leden reageren. "Ook wordt de lokale pers regelmatig van input voorzien: over leden die hun brevet hebben gehaald, of over het in aanbouw zijnde zwembad", voegt Dubbelaar toe. "Als er een berichtje in de krant staat, zetten we het linkje op Twitter en Facebook. Dat is ook weer goed voor je vindbaarheid in Google!" Komt er eens een kritische noot, dan geven de beheerders van de accounts daar een positieve draai aan. Dubbelaar heeft op dat vlak nog wel een tip: "zijn er negatieve ontwikkelingen gaande binnen de club? Dan is het niet het juiste moment om met social media te beginnen. Alles wordt uitvergroot, zowel het positieve als het negatieve!"

Groot bereik
Het uiteindelijke succes van social media hangt volgens Dubbelaar van het enthousiasme van de leden af. "Mijn advies is om de kennis en kunde van (jonge) leden te benutten; als zij veel van social media afweten en er handig mee zijn, werkt dat in je voordeel. Als bestuur zul je echter wel de beoogde doelstellingen in de gaten moeten houden. Doe dat niet te strak, wees niet bang dat dingen uit de hand lopen. Zie de grote impact van social media niet als iets engs, maar als een uitdaging! We willen toch juist een groot bereik? Als je 't goed aanpakt, kun je dat met social media écht voor elkaar krijgen!"

Wil je meer weten over het gebruik van social media binnen duikverenigingen? Kijk dan op eDocuments onder 'verenigingsmanagement' of neem contact op met Anne Schulze via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..